الاثنين، 31 مارس 2014

مقتطفات نسائية (14)



ما لا تعلمه عني
أنني بقدر حبي لك قد أمحوك تماماً من حياتي إذا شعرت بأنك لاتبادلني هذا الحب.
----------------------------------

مازلت في دهشة من تصرفك حين خرجت من شقتي وأثناء وقوفك لتلقي عليا السلام وجدتك تخلع حذائك، قافزا، ضارباً أعلى الحائط ليسقط البرص محاولا أن يفلت من الموت إلا أنك داهمته بضربة سريعة فتكت به في الحال.
بعدها نظرت لي بابتسامة قائلا:تصبحي على خير.

-----------------------------------

مالقتش اللي يخرجك من قلبي ويقعد مكانك.
كلها كانت محاولات فاشلة لم تجني ثمارها مع قلبي.

--------------------------

مش معنى  أني كنت بشغل فيروز في كل مرة نتقابل فيها أني بحبها ..
 أنا كنت يشغلها بس علشان أنت تكون مبسوط.
 لما عرفت أنك بتحبها حبيت اعمل كل حاجة تبسطك وأنت معايا ..
 لكن الحقيقة أني عمري ما حبتها أنا كنت بحبك أنت.

-------------------------- 

- ابن عمك طلق مراته وعايزك.
- ما أنا كنت قدامه قبل ما يتجوزها ولا هو كان لازم يتجوز واحدة بكر الأول ..
 ماهو حقيقي ازاي يبدأ حياته مع واحدة مطلقة.. كده بقينا زي بعض فيبقى عادي أنه يرضى بيا.. أنا بقى مش عايزاه..
- ليه بس يا بنتي هو عند وخلاص.
- لأ طبعاً بس لأنه بقى مطلق.

-----------------------

كنت عارفة أنك كذاب.
في قوانين الحب يا روحي.
الحبيب مابيزهقش من حبيبه ولا بيتعب ولا بيمل.
يكفي أنه يقدر يتواصل معاه بأية طريقة.
مش يا إما بالطريقة اللي أنت عايزها يا بلاش.
عرفت  بقى أنك كذاب
وأن قلبك عمره ماحبني ولا داب.

-----------------------------

لا تتحمل أن تسجن داخل مكالمة هاتفية لمجرد شعور محدثها بالفراغ.

-----------------------------


زمان أيام ما كان ليا حبيب.
بس أنا عمر ما كان ليا حبيب .
أصل لو كان ليا حبيب.
 كان هيفضل دايما من قلبي قريب.
مهما يحصل كان عمري ما عن عينه  أغيب.
ولا يفكر لحظة يكون قلبي مع حد غريب.
ولا يعشق غيري ويفوت قلبي لوحده كئيب.
-----------------------------

شايفاك بتعمل معاها اللي كنت بتعمله معايا.
شايفة فيها حاجات كتير مني.
لكن صدقاً لم أعد أكترث.

---------------------------

فرق كبير بين اللي يقولك أنا عايزك زي ما أنتي كده ومن غير حتى شنطة هدومك.
وبين اللي  يقولك البوتجاز عليكي وأنا عايزه ستة شعلة.
فرق بين اللي تحسي أنه هيصرف عليكي من جيبه الخاص .
وبين اللي هيستأذن أبوه الأول قبل مايجيبلك حاجة.
فرق بين اللي عايز يعيش معاكي وهو عارف أنك مكسورة.
وبين اللي عايز يعيش معاكي بس لما تبقي تخفي.






ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق