الثلاثاء، 2 يوليو 2013

خارج الكوكب(2)




ركبت تاكسي كالعادة 
ولكن على غير العادة.. كان السائق مختلف.
كان يضع هاند فري في أذنه ليسمع ما شاء دون أن يتسبب للراكب بأي إزعاج.. وده طبعاً مش العادي.. العادي انه بيبقى مشغل الكاسيت ع الآخر وأنا أطلب منه بذوق يوطيه فلما مايرضاش أصمم أنه يقفله خالص .

وصلني إلى المكان بالظبط ..في العادي التاكسي بيقف ع الناصية على اعتبار ان المكان اللي أنا عايزاه بيبعد خطوتين يعني ومش مسافة تخليهم يدخلوا الشارع وأنا  مابشوفش فيها مشكلة اني انزل واكمل الخطوتين دول لأن الشارع أصلا ضيق وبيبقى زحمة  لأي عربية تدخل.. هو بقى دخلني من غير ما أنا أطلب.

بديله الأجرة فهو بكل ذوق يقولي: خلي ..خلي والله.. 

الجدير بالذكر انه محصلش بينا أي حوار من أي نوع طول الطريق ولا حتى كان بيبص عليا في المرايا كعادة السواقين.
يعني موقفه ده ماكنش علشاني لكن كان نابع من شخصيته وتربيته.

طبعاً أخد أجرته وأنا نزلت .
 لكن موقفه معايا كان لازم يتسجل.





هناك 12 تعليقًا:

  1. بحب الناس اللي بتحسسنا إن لسه في أمل
    مبروك المدونة :)

    ردحذف
    الردود
    1. وأنا كمان ياشيرين بحب وجودهم في الحياة
      وان لسه فينا أخلاق حتى لو حتى لو كانت المهنى سواق

      نورتي مدونتي الجديدة وسعيدة بوجودك فيها :)

      حذف
  2. والله يامني الناس الذوق بقوا قله..أنا عن نفسي لما بلاقي تاكسي ذوق..ببقي مش مصدقة وبشكره قبل ماأنزل..

    جميل يامني:)

    ردحذف
    الردود
    1. عايزة أقولك إن ذوقه أحرجني
      وكلمة شكراً حسيتها مش كفاية

      نورتيني يا نيللي :)

      حذف
  3. غريب فعلا، مع وجود أشخاص ذوي الشهامة طبعا

    ردحذف
    الردود
    1. أنا كمان استغربته جداً بس كنت فرحانة بيه أوي

      نورتني أستاذ رشيد

      حذف
  4. لا ماتقوليش
    معقول التاكسي ده في الكوكب بتاعنا ؟ :D

    ردحذف
    الردود
    1. اه والله يا دينا تخيلي :)

      نورتيني

      حذف
  5. ألف مبروك على المدونة يا أستاذة ، إن شاء الله تنوريها بتدويناتك المتميزة
    :)
    هو فعلاً السواق ده من خارج الكوكب !

    ردحذف
    الردود
    1. الله يبارك فيك يافندم

      أنا قلت كده برضه :)

      نورت مدونتي أستاذ شريف

      حذف
  6. هو فعلا بقى العادى هى اللى مش العادى دلوقتى
    وبقى هو اللى لازم يتسجل فى دفاترنا اليوميه
    أنا نفسى أقابل سواق التاكسى دا بجد
    ياريتك أخدتى تليفونه يا شيخه
    هههههههه
    مبسوطه بالتعرف على حرفك أنا

    ردحذف
  7. وعلشان كده قلت لازم أسجل الموقف :)

    نورتيني يا إلهام
    وسعيدة بوجودك

    ردحذف